Referat af Generalforsamling
i Grundejerforeningen Søndervang,
torsdag, 2015-03-23, 19.00, på Vinhaven 4, Valby
Antal stemmeberettigede: 45, heraf 2 ved fuldmagt.
1 Valg af dirigent
Bestyrelsen foreslog Hanne Skovsgaard, G/F Bjørnsonsvej/Strindbergsvej.
Valgt med akklamation.
Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
2 Beretning
Formanden aflagde
beretning.
Endnu engang velkommen og en
særlig velkomst skal som sædvanlig gives til foreningens nye medlemmer, der er
kommet til i årets løb. Der har i årets løb været i alt 15 hushandler, det er lidt
flere end forrige år, hvor der var 11. Alle nye medlemmer får tilsendt en
velkomstbrochure samt foreningens love. Vi er jo en Grundejerforening, som er
tinglyst i parcellernes skøde, så det vil sige et pligtigt medlemskab og i
vores love er det jo bestemt, hvad bestyrelsens arbejdsområde dækker og
hvad vi skal varetage af interesse for medlemmerne.
Inden jeg starter på beretningen
vil jeg lige præsentere de øvrige medlemmer af bestyrelsen.
Jeg vil her i beretningen dele
vores arbejde op i områderne:
Administration - veje – vores
fælles område og øvrigt.
Administration:
Administrativt har det igen været
et godt år – der har ikke været de store overraskelser i foreningen.
Af det udsendte regnskab fremgår det også
tydeligt, at der ikke har været noget uforudset, kassereren vil under
dagsordenspunktet regnskab gennemgå og kommentere regnskabet. Der er kun få
medlemmer, der skylder kontingent, desværre med stigende samlet restancebeløb
og det er desværre også tit de samme grundejere, der skal have rykker tilsendt
før de betaler.
Vi har også, sædvanen tro, fået
udgivet vores Søndervangsblad, der udgives minimum en gang om året, vores
redaktør, Jens Kolind, vil meget gerne have indlæg til bladet, så kom med nogle
indlæg – alt hvad der kunne have interesse for grundejerne, stort som småt
modtages med tak. Husk også vores hjemmeside www.soendervangvalby.dk.
Vi er medlemmer af Fællesforeningen
af grundejerforeninger i København, der virker som en paraplyorganisation for
os, - og vi har valgt at gå aktivt ind i bestyrelsesarbejdet, - jeg og
næstformanden Leif her fra foreningen er med i bestyrelsen i Fællesforeningen,
hvor vi arbejder med blandt andet, forbud mod rockerborge, trafik og parkering
på private veje, ejendomsvurderinger og skatter, overbebyggelse af grundene med
mere. Se i øvrigt deres hjemmeside www.grundejeren.dk, hvor Fællesforeningens
udmærkede blad med gode artikler til gavn og inspiration for os som forening
kan ses og læses. I øvrigt arrangerer
foreningen mange gode møder for medlemsforeningerne og deres medlemmer.
Vores el-luftledninger er nu
blevet lagt i jorden, de gamle master og luftledninger til belysning står
tilbage, men udskiftningen af lysmasterne vil ske i vores område her til
efteråret.
Ligesom det skete med nedgravningen
af el-ledningerne i jorden vil bestyrelsen også følge arbejdet med lysmasterne
nøje, - det betyder mange møder, besigtigelse, tilsyn og afleveringsforretning.
Jernbaneudvidelsen fra København
til Ringsted interesserer os naturligvis stadigvæk og der er fuld fart på
arbejdet med nedgravningen her i området. For os betyder det, at arbejdet ved
Retortvej, Kulbanevej og Vigerslevvej giver en masse gener et stykke tid endnu,
bl a. er Kongshaven spærret
for ind og udkørsel ved Vigerslevvej!
Mere information om arbejdet og tidsplaner kan
alle få ved at gå på nettet og bruge Banedanmarks hjemmeside www.banedanmark.dk/københavn-ringsted.
Vores veje:
Bestyrelsen besigtiger årligt vejene
på vores såkaldte vejsyn og dette giver sig udslag i, at der laves en plan for det
årets vejarbejde. Vi har konkluderet, at der i øjeblikket ikke er behov for en
tæppebelægning – det vil sige nyt slidlag – men kun lapper. Bestyrelsen har besluttet,
at igangsætte en udarbejdelse af en renoveringsplan for de kommende år med
henblik på en tæppebelægning af vores veje og ikke mindst den dertil hørende
økonomi.
Generelt vil jeg konkludere, at
det har, med hensyn til vejene været et tilfredsstillende år, det skyldes ikke
mindst de milde vintre!
Vi har fået lagt grus på de
resterende fortove, som Dong ikke har gravet i og reetableret, så nu ser det
pænt ud igen.
Et problem vi kikker nærmere på
er, at det efterhånden er mere reglen end undtagelsen, at når der sælges og
bygges nyt, så bliver det som et dobbelthus og tilmed med anmodning om
dispensation fra bebyggelsesprocenten. Det er uholdbart med denne fortætning af
vort villakvarter!
I henhold til vores love, skal den
enkelte grundejer renholde både fortov, vejbane og rendesten. Desværre har vi
alt for tit måttet sætte gartner på enkelte grundejere, der trods fejekort og
anbefalet brev ikke renholdte rendesten og fortov, for god ordens skyld skal
nævnes, at det er den enkelte grundejer, der kommer til at betale den fulde
regning i henhold til foreningens love, i år var det 4 der måtte til lommerne.
Vores fejekortsudvalg vil igen i 2015 være på banen - så kom nu i gang og få
ordnet dit fortov og rendesten så du ikke får et fejekort! Jeg er af den
opfattelse, at et pænt og renholdt kvarter holder indbrudstyve væk.
Vores fælles område:
Vores fælles anlæg er bestemt
noget vi alle sammen kan være bekendt og stolte af, det er med til at give
foreningen et flot helhedsindtryk og det er min og bestyrelsens opfattelse, at
vores område er i pæn stand, velholdt og nydeligt – og passes rigtig godt af
Leif. Bøgehækkene i rondellerne er vokset pænt til og i vores ene rondel er der
blevet opsat en ny transformatorstation, fordi el-forsyningen er blevet omlagt,
grundet anlægget af den nye bane. Vi blev taget med på råd om placeringen i
rondellen og når det nu ikke kunne være anderledes, er resultatet blevet
nogenlunde - men pynter gør den ikke. Vores fælles anlæg lider dog under det
grimme anlæg, der er sat op til reinfiltration af grundvandet imens arbejdet
med anlæggelsen af den nye bane langs Kulbanevej står på.
Vi har indgået en aftale om
erstatning for det merarbejde der har været sidste år ved at slå græs rundt om
alle de mange betonklodser, ligeledes er det aftalt, at Banedanmark
indtil anlægget bliver pillet ned (om ca. halvandet år) overtager græsslåningen
helt og fuldt.
Den løbende udskiftning af vores
birketræer er, grundet reinfiltrationen sat i bero
til det er pillet ned. Vi regner så med, at få udskiftet alle de sidste
birketræer på en gang.
Øvrigt:
Jeg vil gerne her rette en stor
tak til de øvrige medlemmer i bestyrelsen, som det igen i år har været en
fornøjelse at arbejde sammen med. Også en tak til alle andre, der har
arrangeret og været aktive med diverse arrangementer og aktiviteter, ikke
mindst, at der i år igen blev afholdt fastelavnsarrangement og jeg har hørt, at
der igen kommer gang i en vejfest - håber disse arrangementer kan forsætte og
være med til at sikre, at Grundejerforeningen SØNDERVANG også på denne måde er
et dejligt sted at bo og være medlem i.
Brug også foreningens hjemmeside www.soendervangvalby.dk, hvor også bl.a.
referatet fra generalforsamlingen vil kunne findes.
Jeg vil også gerne her slå et slag
for vores tilbud til medlemmerne om de muligheder vi har for udlån, blandt
andet borde og stole til fester såvel indendørs som udendørs, vores trailer med
mere, se i vores Søndervangs-blad, hvad der kan lånes - hvordan og på hvilke
betingelser.
Alt i alt må jeg konkludere –
vores forening har det godt og står stærkt rustet til snart, at kunne fejre sin
100 års fødselsdag.
************
Dirigenten åbnede for kommentarer til beretningen.
SØ 16A: Sommerfesten bliver arrangeret igen. Dato 22/8. Tre frivillige har meldt sig og flere ønskes.
ÆB 15B: Bedre kommunikation mellem medlemmerne ønskes. Der er lavet en Facebook-gruppe for interesserede i Søndervang.
HU23: Bestyrelsen er aktiv. Opdatering af hjemmesiden ønskes. Facebook er en god ide.
KO 65A: Vedtægterne bør findes på nettet.
SØ 10A: Vedrørende fortove og lygtepæle. Der trænges til mere grus på fortovet i SØ.
Formanden svarede: Godt med en vejfest. Facebook-gruppe er en god ide. Udveksling af mail-adresser er en god ide. Grus på fortovene ser vi på ved vejsynet. Vedtægterne er ikke på nettet pga. ejendomsmæglere, der tager penge for oplysninger ved salg af ejendomme.
NØ 23: Vejen er blokeret ved enden af NØ. Biler kører på fortovet og ødelægger hækken. En blokerende sten bliver fjernet fra fortovet, bl.a. af taxachauffører.
SØ 37: Dobbelthuse, hvad er der konkret sket. Ny lokalplan?
RO 4: Udlevering af love (mod betaling) faktureres til sælger.
SØ 12B: Legeplads, er det tidligere foreslået i foreningen?
Formanden svarede: Spærring af fortov må vi ikke lave. Nøddehaven er ikke en blindgyde. Bestyrelsen vil kigge på mulighederne for en løsning.
Ny lokalplan er nok eneste mulighed for en løsning på fortætning, og vi vil arbejde med det. I Fællesforeningen har vi arbejdet med, at Københavns Kommune skal tage emnet seriøst. Vi har i foreningen flere veje med etageejendomme.
Legeplads har tidligere været foreslået, og det gav stor debat om de praktiske forhold. Forsikring og vedligeholdelse er stadig problemer for et sådant forslag.
KO 65A: Lokalplan bør diskuteres blandt medlemmerne. De nye to-families huse i foreningen er smukke. Der bør være ensartet opfattelse af medlemmerne i foreningen.
Formanden svarede: Vi har Vigerslevparken som en god legeplads. Lokalplanen kan godt komme til debat på Generalforsamlingen. Dobbelthuse giver meget lidt græs på grundene. Byggelinien ud mod vejen bevirker, at dobbelthuse rykkes tæt på hinanden i baghaverne.
DA 16: To huse er nedrevet og bebygget med dobbelthuse for fortjeneste.
Beretningen blev godkendt ved håndsoprækning (2 undlod at stemme).
3 Regnskab
Kassereren forelagde regnskabet, der var udsendt med indkaldelsen.
Dirigenten åbnede for kommentarer.
NØ 23: Snerydning, hvorfor er det beløb i regnskabet. Der bliver ikke ryddet ved NØ 23. Spærringen er midt i grunden ved NØ23, og det giver ophobet sne fra begge sider.
Kassereren svarede: Vi betaler en garantisum. Bestyrelsen vil påtale det over for entreprenøren.
RØ 6: Snerydning ved afspærringerne er altid til et problem. Bestyrelsen har hele året til at løse problemet.
DA 16: Girokontoen bør nedlægges. Indbetaling kan foretages til bankkontoen.
HU 23: Hvor mange år kan man være i restance? Girokontoen bør nedlægges.
RO 4: Nedlæg Girokontoen. Opkrævning bør være elektronisk.
Kassereren svarede: Vi er en blandet forening med mange forskellige medlemmer, der f.eks. ikke har PC. Vi har stadig brug for check-konto.
SØ 10A: Vi må kunne køre digitalt.
Formanden svarede: Vi bliver måske digitale på et senere tidspunkt. I foreningen attesterer vi stadig alle bilag. Girokort og blad bliver omdelt af unge mennesker.
Kassereren svarede: Lovene foreskriver brug af girokort.
HU 23: Vi kan gøre det billigere for medlemmerne, hvis vi trykker girokort.
Kassereren svarede: Vi giver 1800 kr./år for girokortene. Restancer opgøres ved ejerskifte og medtages i refusionsopgørelser. Den ældste restance er fra 2008.
DA 16: Man kan vente med at udsende kort, til efter de elektroniske indbetalinger er kommet.
RO 4: Er det ikke muligt at renteberegne restancerne.
Kassereren svarede: Nej, det er det ikke.
Regnskabet blev godkendt ved håndsoprækning (3 undlod at stemme).
4 Foreliggende forslag
Fra Allan og Jeannette Bauer, SØ 25, forelå følgende forslag:
Hvis der på en parcel (grund) er opført dobbelthus, etageejendom eller forefindes villalejlighed, er kontingentet til foreningen altid 2 gange det på den årlige generalforsamling fastsatte kontingent.
Begrundelse: Den tætte bebyggelse og den efterhånden større og større udnyttelse af parcellerne (grundene) med opførelse af dobbelthuse, fortætning af området medfører mange flere biler på vores veje, hvilket giver større belastning på vores veje og medfører øgede udgifter til vedligeholdelse af vejene.
KO 65A: Hvor mange ejendomme er der tale om? Antallet af dobbelthuse er uden betydning. Må man overhovedet lave denne kontingent-forskel for medlemmerne?
Formanden svarede: Bestyrelsen har lavet en optælling, og det drejer sig om 102 ejendomme. Bestyrelsen anbefaler forslaget. Det er alle grunde med flere boliger, der er omfattet. Foreningen vil gerne oparbejde en buffer til store udgifter, f.eks. ny asfalt på vejene. Dobbelthuse kan udmatrikulere to parceller, hvis man ønsker to stemmer.
RØ 6: Vi gentager argumenterne.
SØ 10A: Vi får allerede to girokort.
Kassereren svarede: Girokortet bliver sendt til formanden for ejerforeningen i dobbelthusene.
KO 65A: Vedtægterne bør være på nettet. Forslaget bør tages ved næste generalforsamling. Dobbelthusene er en minoritetsgruppe. Mange er pensionister.
Formanden svarede: De nye dobbelthuse bliver for det meste solgt til unge.
Kassereren svarede: Love med ændringer er udsendt til alle medlemmer.
Afstemning blev foretaget ved håndsoprækning:
36 for
5 imod
3 undlod
Dirigenten konstaterede, at forslaget er vedtaget.
5 Budget
Kassereren forelagde budgettet, der var udsendt med indkaldelsen.
Dirigenten åbnede for kommentarer til budgettet.
SØ 10A: Banedanmark bør bidrage til ekstra vejvedligeholdelse.
RØ 6: Vedligeholdelse af anlæg må blive billigere, når vi ikke har græsplæner.
LI 26: Hvad var omkostninger ved snevinter.
Kassereren svarede: En snevinter kan komme til koste 70.000 kr.
Formanden: Vi prøver at opbygge en buffer i formuen. Der skal laves en plan for vejvedligeholdelsen. Sidste gang lavede vi et ekstraordinært kontingent til dette.
Vi forfølger Banedanmark, så de kommer til at betale for ødelagte veje.
Vi forfølger bygherrer, hvis entreprenører laver skader.
Ekstraordinært arbejde med udbedringer af skader efter fjernvarmerør i nærheden af kloakrør er dyrt for foreningen.
KO 65A: Ekspropriering af arealer, hvad er der sket?
Formanden svarede: Vi blev lovet en erstatning, og vi blev lovet, at ledningerne ville blive gravet ned. Banedanmark har ikke betalt, da de mener, at kommunen ejer fællesarealet.
RO 4: Sommerfest og Fastelavn, der bør afsættes flere penge til arrangementer.
Formanden svarede: Beløbet er en underskudsgaranti til Fastelavn. Til sommerfesten er der et lille overskud at starte med.
RØ 6: Underskudsgaranti bør hæves for sommerfesten.
Budgettet blev vedtaget ved håndsoprækning, 1 imod, 2 undlod.
6 Valg af bestyrelse og
revisorer
Næstformand: På valg var Leif Pedersen, SØ 1B
Valgt med akklamation.
Kasserer: På valg var Kirsten Suhr, LI 25
Valgt med akklamation.
Medlem: På valg var André Mounaoui, SØ 1A.
Valgt med akklamation.
Medlem: På valg var Tommy Førsterling, SØ 17.
Valgt med akklamation.
To bestyrelsessuppleanter:
Bestyrelsen foreslog John Larsen, DA16.
Valgt med akklamation.
Bestyrelsen foreslog Per Skovby, RO 5.
Valgt med akklamation.
Revisor: Stig Nielsen, LI 27.
Valgt med akklamation.
Revisorsuppleant:
Bestyrelsen foreslog Allan Ellegaard, HU23.
Valgt med akklamation.
Dirigenten sluttede mødet og takkede for god ro og orden.
Formanden takkede dirigenten.
Mødet sluttede kl. 21:06.
O O O O O O O O O
Signeret af dirigenten: Hanne Skovsgaard